System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ W KEPICACH Z DNIA 3 marca 2009
PROTOKÓŁ
Z POSIEDZENIA KOMISJI REWIZYJNEJ
RADY MIEJSKIEJ W KEPICACH
Z DNIA 3 marca 2009
Posiedzeniu przewodniczył:
Pani Maria Zegadło
Przewodnicząca komisji
Obecni na posiedzeniu członkowie komisji wg załączonej listy obecności -załącznik nr 1
Porządek posiedzenia:
1.Przygotowanie dokumentów do wniosku absolutoryjnego:
a)analiza sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kępice
2.Harmonogram dalszych prac przy tworzeniu wniosku absolutoryjnego.
Ad 1.Przygotowanie dokumentów do wniosku absolutoryjnego:
a)analiza sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kępice
Komisja Rewizyjna przeanalizowała sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2008:
Załącznik nr 1 - Wykonanie dochodów za 2008rok.
Załącznik nr 2 - Wykonanie wydatków za 2008 rok.
Załącznik nr 3 - Dochody i wydatki zadań z zakresu administracji
zleconych gminie za 2008r.
Załącznik nr 4 - Dotacje z budżetu gminy za rok 2008
Załącznik nr 5 - Wykonanie przychodów i wydatków zakładów
budżetowych za rok 2008.
Załącznik nr 6 - Wykonanie dochodów własnych i wydatków nimi
pokrytych za 2008r.
Załącznik nr 7 - Wykonanie przychodów i wydatków Gminnego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej za 2008r.
Załącznik nr 8 - Wykonanie wydatków inwestycyjnych za 2008r.
Sprawozdanie z wykonania planu finansowego instytucji kultury za rok 2008 w tym:
Załącznik nr 1- Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Kępicach
Załącznik nr 2- Biblioteka Publiczna w Kępicach
oraz
Informację Burmistrza z zastosowanych ulg i umorzeń w zakresie wierzytelności pieniężnych gminy w 2008 roku do których nie stosuje się przepisów ustawy -ordynacja podatkowa.
Budżet Gminy na rok 2008 uchwalony został uchwałą Rady Miejskiej nr XVII/106/2007 z dnia 27 grudnia 2007r.w kwotach:
Dochody - 21.354.961,00zł
Wydatki - 21.939.961,00zł
przychody - 1.890.000,00zł
rozchody - 1.305.000,00zł
W trakcie roku budżet Gminy uległ zwiększeniu z tytułu przyznanych dotacji, subwencji, środków z funduszy celowych oraz innych dofinansowań.
Po wprowadzeniu zmian uchwałami Rady Miejskiej jak i Zarządzeniami Burmistrza Kępic na dzień 31.12.2008 budżet zamyka się następującymi kwotami :
PLAN WYKONANIE(w zł) %
Dochody 23.137.583,00 22.815.694,95 98,6
w tym: zadania z zakresu
administracji rządowej
zlecone gminie 4.331.174,00 3.988.173,31 92,1
Wydatki 24.619.576,00 22.611.090,04 91,8
w tym: zadania z zakresu
administracji rządowej
zlecone gminie 4.331.174,00 3.988.173,31 92,1
Deficyt 1.481.993,00
Nadwyżka - 204.604,91
Wykonanie dochodów opisano w następujących grupach :
- dochody z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę,
- dochody realizowane przez Urzędy Skarbowe,
- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych ,
- pozostałe dochody własne
Dochody z podatków i opłat ogółem z odsetkami od nieterminowych płatności zrealizowano w kwocie 6.321.217,21 zł co stanowi 101,7 % planu .
Wykonanie dochodów z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę w/g ustalonych stawek podatkowych przedstawia się następująco:
Roczny przypis podatku z odstekami 3.738.033,93zł
Zaległości z lat ubiegłych pomniejszone o nadpłaty 1.328.891,05zł
Umorzenia 58.076,10zł
Nabycie nieruchomości za zobowiązania podatkowe 48.752,00zł
Wpłaty podatków roku budżetowego i zaległość 3.456.625,95zł
Wpłaty odsetek od zaległości podatkowych 23.585,65zł
Saldo należności podatkowych na 31.12.2008 1.479.885,28zł
w tym zaległości 1.483.264,25zł
w tym zaległości z roku 2008 544.736,13zł
zaległości z lat poprzednich 938.528,12zł
nadpłaty 3.378,97zł
Komisja zwróciła uwagę iż zaległości podatkowe na koniec roku 2008 wynosiły 1.479.885,28zł co w stosunku do roku 2007 jest wzrost o 150.994zł. W związku z tym komisja przyjęła wyjaśnienie pracownika Urzędu stwierdzające iż za rok 2008 wystawiono 526 tytułów wykonawczych i 1512 upomnień.
Zaległości bieżące w roku 2008 stanowią 14,6 % rocznego przypisu, natomiast zaległości bieżące w roku 2007 wynosiły 14,9 % rocznego przypisu. Wzrost kwoty nastąpił na skutek zwiększonej kwoty przypisu rocznego w roku 2008 w stosunku do roku 2007.
Dochody ogółem w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej zrealizowano w kwocie 22.815.694,95 co stanowi 98,6 % dochodów planowanych.
Komisja analizując dochody zwróciła uwagę iż :
Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych zaplanowane były na podstawie otrzymanej informacji z Ministerstwa Finansów. Wykonanie za rok 2008 w kwocie 2.520.210zł co stanowi 110,9% planu. Jest to wykonanie o 247,952zł wyższe w stosunku do przewidywanej kwoty przez Ministerstwo Finansów.
Dochody w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa zrealizowano w kwocie 544.051,14 zł , co stanowi 102,2% planu. Są to wpływy uzyskane z trwałego zarządu, użytkowania wieczystego, z dzierżawy i najmu oraz ze sprzedaży mienia komunalnego.
W trakcie roku budżet Gminy zasilony został środkami z zewnątrz. Ogółem pozyskane środki to kwota 1.009.791,03zł,środki te stanowią 4.4 % wykonanych dochodów ogółem. Udało się zasilić budżet gminy na dofinansowanie dożywiania uczniów w kwocie 180.000,00zł ,dotacji na utrzymanie OPS w kwocie 193.100,00zł, dotacje na zakup podręczników dla uczniów w kwocie 14.348,29zł ,dotację na wypłatę stypendium dla uczniów w kwocie 248.539,00zł.
Dochody ogółem w roku 2008 zrealizowano poniżej planu o kwotę 321.888,05zł w tym:
-dochody z tytułu dotacji na zadania zlecone poniżej planu o kwotę 343.000,69 zł
-dochody własne gminy powyżej planu o kwotę 21.112,64 zł
Komisja stwierdza, że realizacja dochodów w gminie w roku 2008 przebiegała zgodnie z planem.
Wydatki ogółem zrealizowano w kwocie 22.611.090.04zł co stanowi 91,8% wydatków planowanych .
Komisja po analizie sprawozdania stwierdza iż najniższe wykonanie planu wydatków występuje w wydatkach realizowanych bezpośrednio przez gminę oraz OPS. Podległe jednostki budżetowe otrzymały środki wysokości planowanej na rok budżetowy, a niewykorzystane środki w zakresie zadań własnych jak i zleconych odprowadziły do budżetu gminy.
Realizacja wydatków przedstawia się następująco :
w dziale Rolnictwo i łowiectwo plan :827.110,00zł ,wykonanie :424.228,40zł co stanowi 51,3 % planu.
Niższa realizacja planu wydatków inwestycyjnych na zadanie pn. rozbudowa
systemu wodno-kanalizacyjnego aglomeracji Kępice. Wydatki na to zadanie planowano w kwocie 443.000,00zł z budżetu i 60.000zł z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska .Wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego złożony został w IV kwartale 2008.
W dziale 600 - Transport i łączność plan 1.225.180,00zł ,wykonanie kwota 993.024.60zł co stanowi 81,1% planu.
Niższe wykonanie o kwotę 232.155,40 wynika z niższej realizacji planu wydatków inwestycyjnych w zakresie drogi Klasy L w Kępicach oraz przesunięto realizację remontu mostu w Kępce. Wniosek o dofinansowanie remontu mostu złożono w miesiącu październiku.
W dziale 750 - Administracja publiczna plan 2.320.312,00zł ,wykonanie 2.142.659,91zł co stanowi 92,3 % planu . Na niższą realizację wydatków wpływ miał stan zatrudnienia w administracji ,zwiększenie planu wydatków rzeczowych na prace przygotowawcze związane z wypłatą funduszu alimentacyjnego które spowodowały oszczędności w wydatkach zatrudnionych
pracowników administracji oraz refundacja wydatków w zakresie promocji gminy.
W dziale 851- Ochrona Zdrowia plan 144.300,00zł,wykonanie 113.392,00zł co stanowi 78,6 % . Kwotę 10.750,00zł nie zrealizowano w zwalczania narkomanii oraz 20.157,50zł w przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Niektóre zadania nie zostały w pełni zrealizowane ze względu na brak zainteresowania oraz brak zgłoszeń.
W dziale 852- Pomoc Społeczna plan 6.446.309,00zł ,wykonanie 5.758.896,01 co stanowi 89,3 % planu. Niewykorzystana kwota 687.412,99 zł wynika z tego ,że Urząd Wojewódzki zablokował wydatki w kwocie 135.740 zł, nastąpił zwrot
niewykorzystanych dotacji na zadania własne w kwocie 291.987,55 zł, oraz niższej realizacji planowania wydatków na dodatki mieszkaniowe,
dożywianie oraz organizowanie prac społecznie użytecznych , robót w ramach umów z PUP.
Planowany budżet roku 2008 zrównoważony był przychodami w kwocie 1.442.446 zł ,na co składał się: kredyt termomodernizacyjny w kwocie 242.446 zł i kredyt w kwocie 1.200.000 zł.
Spłata kredytów i pożyczki według zwartych umów przypada na lata 2008 - 2016 .W trakcie roku dokonano terminowej spłaty kredytów i pożyczek na kwotę 1.348.585 zł. Dług gminy w roku 2008 zmniejszył się o kwotę spłaty rat pożyczek i kredytów , o umorzenie pożyczki przez Zarząd WFOŚ i GW w kwocie 212.100 zł. oraz o przyznaną premię termomodernizacyjną w kwocie 60.611,50 zł
Stan zadłużenia gminy z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31 grudnia 2008r. wynosi 10.570.149,50 zł. oraz 113.709,56 zł. to zobowiązania wymagalne Zakładu Energetyki Cieplnej .Łącznie dług gminy stanowi 46,83 % wykonanych dochodów .
Realizacja zadań w roku 2008 przebiegała w ramach uchwalonego budżetu. Celem wykonania planowanych dochodów dołożono wszelkich starań, co ma odbicie w realizacji dochodów własnych - 100,1 % planu . Pozyskanie środków z zewnątrz okazało się nadal trudne z przyczyn obiektywnych. W roku 2008 możliwe było złożenie wniosków o dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego w IV kwartale, co miało wpływ na wykonanie planowanych wydatków inwestycyjnych i remontowych oraz wpłynęło na realizację całego budżetu po stronie wydatków - 91,8 %. Pomimo tego, udało się zasilić budżet gminy po stronie dochodów na kwotę 1.009.791,03 zł .Planowane wydatki realizowano z dochodów własnych i pozyskanych środków. Wykonywano przede wszystkim zadania na które możliwe było uzyskania dofinansowania z zewnątrz i których wykonanie było oczekiwane przez mieszkańców. Celem prowadzonej polityki w zakresie wydatków w roku 2008 były wykonanie niezbędnych wydatków oraz wygospodarowanie stanu wolnych środków na koniec roku. Wolne środki pozostające z rozliczeń budżetu na koniec 2008 stanowią kwotę 1.686.598,67 zł. zasilą budżet roku przyszłego i stworzą większe możliwości dla gminy przy ubieganiu się środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Na przestrzeni roku budżetowego wszelkie płatności gminy realizowane przez Urząd Miejski dokonywane były terminowo, co podnosi wiarygodność gminy w oczach mieszkańców i kontrahentów. Gospodarka finansowa roku 2008 prowadzona była racjonalnie z zachowaniem płynności finansowej gminy.
Przy omawianiu sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2008 członek komisji Pan Eugeniusz Kluk złożył wniosek ,aby komisja szczegółowo przeanalizowała wydatki w dziale 750 rozdział 75075-promocja jednostek samorządu terytorialnego .
Wniosek poddano po głosowanie .Głosowanie przedstawia się następująco: 1 głos „za”, 3 głosy przeciw,1 głos wstrzymujący się.,
Powyższy wniosek nie został przyjęty.
Ad 2.Harmonogram dalszych prac przy tworzeniu wniosku absolutoryjnego.
Komisja ustaliła, że kolejne posiedzenie komisji odbędzie się w dniu 12 marca 2008 o godz. 11, i 19 marca 2008 o godz.12,00,którego tematem będzie :
b)opinia w sprawie wykonania budżetu gminy Kępice za rok 2008
c)wniosek o udzielenie absolutorium
Protokołowała:
Marzanna Hylarecka
Podpisy członków komisji
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Dariusz Sieradzki | 07-04-2009 09:36 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Ewa Derra | 07-04-2009 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 07-04-2009 09:36 |