Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

PROTOKOŁ NR XXII/2008 z sesji Rady Miejskiej w Kępicach z dnia 5 czerwca 2008

 

PROTOKOŁ NR XXII/2008

Z SESJI

RADY MIEJSKIEJ

W KĘPICACH

Z DNIA 5 czerwca 2008

(zwołana w trybie zwyczajnym)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    SESJA ROZPOCZEŁA SIĘ O GODZ. 12,00

                                                    SESJA ZAKOŃCZYŁA SIĘ O GODZ.15,00

 

 

 

 

 


Na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 14 radnych, według załączonej do protokołu listy obecności - załącznik nr 1

 

W sesji uczestniczyli:

 

Pan Marek Piotr Mazur        – Burmistrz Miasta i Gminy

Pani Magdalena Gryko        - Z-ca Burmistrza  Kępic

Pani Janina Kończak        – Skarbnik Kepic

Pan Stanisław Gajek - Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kępicach

Pani Bożena Gierszewska- Główna Księgowa ZGKIM w Kępicach ,Prezes Kępickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego   

Panie i Panowie dyrektorzy jednostek i zakładów budżetowych z terenu naszej gminy – załącznik nr 2,

 

Panie i Panów sołtysów z terenu naszej gminy: sołectwa Podgóry, Darnowo, Pustowo,  Mzdowo, Płocko,Warcino  – załącznik nr 3

 

 

Ad 1 a i b.

 

Obrady sesji otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Marek Busłowicz witając gości zaproszonych i radnych.

 

Na podstawie listy obecności Pan Przewodniczący stwierdził wymaganą ilość radnych do prowadzenia obrad i podejmowania uchwał

 

c) przyjęcie porządku obrad.

 

Pan Przewodniczący zaproponował następujący porządek dzisiejszego posiedzenia:  

1.Sprawy organizacyjne:

a/otwarcie sesji

b/stwierdzenie prawomocności obrad

c)przyjęcie protokołów z sesji

d/przyjęcie porządku obrad.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Zapytania i wnioski sołtysów.

4.Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów.

5.Informacja z pracy Burmistrza w okresie miedzy sesyjnym

6.Statut Gminy

7.Działalnośc Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kępicach za rok 2007

a)opinia komisji Gospodarczej.

8.Projekty uchwał w sprawie :

a)udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Miasta Słupsk.

b)zmian w budżecie gminy Kępice na rok  2008

c)powołania  Marka Busłowicza w skład komisji Gospodarczej Rady Miejskiej

d)wyrażenia  zgody  na wniesienie wkładu pieniężnego do  Kępickiego Towarzystwa Budownictwa  Społecznego  sp. z o.o. w Kępicach 

e)w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie miasta Kępice.

f)zmian w składzie Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej

9. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

10.Wnioski, oświadczenia radnych i zakończenie sesji.

 

(0,02,00)Uwagi do porządku wniósł Pan Marek Piotr Mazur –Burmistrz Kępic chciałbym zawnioskować o wykreślenie z porządku obrad punktu poświęconego statutowi .Ja przez kilka dni próbowałem się wczytać w zapisy na bazie pierwotnego projektu ,później otrzymałem zmiany naniesione przez komisje i w związku z tym, że są pewne sprzeczności w samych zapisach tego statutu nie tylko merytoryczne ale i prawne, w związku z tym proponuje ten punkt przełożyć na sesję 25 czerwca .

(0,02.50)Pan Paweł Lisowski – Panie Burmistrzu bardzo proszę o konkrety bo nie wiem o co chodzi. Komisja statutowa pracuje kilka miesięcy była dłuższa przerwa, zapraszaliśmy Pana Burmistrza na komisje do nas i po to jest  ta procedura uchwałodawcza i po to odbywały się komisje żeby na tych  komisjach zgłaszać swoje wątpliwości i poprawki .Radni z trzech komisji swoje poprawki zgłosili i naturalnym byłoby abyśmy poprawki przegłosowali. Na sesji mogą  pojawić się kolejne poprawki, Pan Burmistrz może je również wprowadzać.  Chciałbym tylko przypomnieć ,że statut został pozytywnie zaopiniowany przez radcę prawnego ,myślę, że nie ma takiej potrzeby aby przekładać ten temat .

(0.03,40) Pan Burmistrz –gdybym chciał w tej chwili odnieść się do tych uwag o których tutaj mówiłem to odniósł bym się przynajmniej do dwudziestu kilku z związku z tym nie chcę ich tutaj podnosić, a chciałbym aby do tej kwestii ponownie wrócić na roboczo, a nie na posiedzeniu sesji ,bo sesja jest dobrą formułą do uchwalenia a nie koniecznie do redagowania, a tam są również wymogi redakcyjne,trudno abyśmy redagowali to na sesji .Stąd wnoszę o wykreślenie tego punktu .

 

(0,04.21)Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Pana Burmistrza o wykreślenie tego punktu z porządku obrad .       

Głosowanie przedstawia się następująco:

„za” 9 radnych

„przeciw” 4 radnych  (nie ma p.Tylskiego)

 

Pan Przewodniczący stwierdził, że wniosek został przyjęty i zostanie wykreślony punkt 6 z porządku dzisiejszej sesji.

 

Pan Przewodniczący - myślę, że prace nad statutem będą mogły trwać i na 26 czerwca ten punkt może być wprowadzony.

(0,05,03)Pan Eugeniusz Kluk – ponieważ Pan radca nie był wcześniej mam pytanie do Pana, czy Pan zapoznał się z projektem nowego statutu ,jaka jest Pana opinia, krótko czy pozytywna ,czy negatywna ,bo okazuje się , że w 26 punktach wymaga zmian, okazuje się, że jest prawie cały do niczego.

(0,05,29) Pan Andrzej Wieliczko –radca prawny –czy w 26 punktach to ja się nie będę wypowiadał, natomiast dzisiaj dokonując pewnej analizy zmian które zostały dokonane ja w czterech punktach widziałbym konieczność wprowadzenia pewnych zmian .Natomiast nad niektórymi zapisami chcieliby podyskutować radni i Pan Burmistrz.

Pan Eugeniusz Kluk- mam pytanie do państwa radnych, dlaczego na komisjach nie dyskutowaliście w tym temacie.

(0,06.06)Pani Mariola Kmieć – u mnie na komisji wiem, że były problemy i nie wiem czy komisja statutowa pytała o to radcę prawnego. Tam był na pewno jeden punkt do dyskusji i opinii radcy prawnego .

(0,06.19)Pan Paweł Lisowski-tak to był jeden punkt, który miał być przedyskutowany na sesji .

(0,06,26)Pan Przewodniczący - z tego co ja się zaznajomiłem jest więcej punktów. Myślę, że to nie powinno być debatą na sesji.

(0,06.33)Pan Paweł Lisowski – zgadam się, że nie powinno to być debatą na sesji ,ale śmieszy mnie dosłownie to ,bo komisja pracowała przez kilkanaście miesięcy Panie Burmistrzu i był to czas ,nie wiem dlaczego dzisiaj Pan się tak zachowuje.

(0,06.40)Pan Burmistrz  -przegłosowaliśmy  wykreślenie tego punktu więc uważam tę dyskusję za bezzasadną .Dodam ,że mimo naszej rozmowy Panie przewodniczący komisji statutowej tych uwag Pan nie uwzględnili nie wprowadził także przykro moi, że nie zostały one uwzględnione nawet te zasadnicze o których rozmawialiśmy na naszym wspólnym spotkaniu .To czy ja  w tym uczestniczyłem w sposób bezpośredni i częsty to jest poza dyskusją  bo może nie było takiej potrzeby .Jest punkt przegłosowany i powinniśmy przejść dalej do porządku, a nie roztrząsać teraz tej kwestii w jedną czy w drugą stronę.

 

d/przyjęcie protokołu  z sesji

 

Pan Przewodniczący poinformował, że protokół z sesji z dnia 24.04.2008 były wyłożone do wglądu w biurze Rady, zaproponował przyjęcie protokołu bez odczytywania.

 

Protokoły z sesji z dnia 24.04.2008 został przyjęty jednogłośnie - 13 głosów „za”(nie ma p. Tylskiego).

 

 

(0,07,59)Ad 2 .Interpelacje radnych.

Interpelacje zgłosili:

 

(0,08.14)Pani Ilona Janczewska – zgłosiła następujące sprawy:

-corocznie -sprawa barszczu sosnowskiego  na terenie naszej gminy

-sprawa wycinki poboczy dróg na terenie naszej gminy, nasze drogi są bardzo wąskie ,nie wycięte pobocza są bardzo niebezpieczne dla kierowców ,

(0,08,38)Pan Zenon Słomki – chciałbym podziękować za wodę która popłynęła z nowego wodociągu dla mieszkańców Korzybia. Mieszkańcy dziękują ,ja w swoim imieniu również .

Bardzo zły jest stan ulic w Korzybiu Pan obiecywał, że przyjedzie maszyna która te ulice wyrówna, ale do tej pory to nie zostało zrobione.

Gruz z Korzybia zostanie wywożony i to najlepiej wychodzi.

Kolejna sprawa to  prac zabaw dla dzieci –dzieci na to czekają, prosiłbym aby to zostało jak najszybciej załatwione.

 

(0,09,44)Pan Henryk Palewski -  mam prośbę w imieniu Pana który  mieszka w lesie ,chodzi o Pana rybaka  ,który sam już sobie łatał drogę .Prosił on  o materiał, którym mógłby sobie sam załatać dziury ,bo w tej chwili nie ma możliwości  osobowym samochodem  dojechać  do przystanku  do Osowa, a dowozi dziecko do szkoły.

Kolejna sprawa – kiedy będzie wyrówna droga do Chorowa ,kierowca autobusu twierdził, że nie będą tam jeździć ze względu na te dziury. Nie wiem czy PKS po wakacjach wznowi te kursy.

Droga pokazowa na alei– kiedy będzie skończona ?

 

(0,10,51)Pani Maria Zegadło przedstawiła następujące sprawy:

-droga na Lipnik  -sprawa tej drogi była porusza już kilkakrotnie przez p.Tylskiego jak również przeze mnie .Na początku tej drogi obok p.Korzeba .tam przejeżdżają bardzo duże ciągniki rolnicze. Ciągniki niszczą drogę gdyż są bardzo szerokie, a muszą jeździć tą drogą bo pola są ogrodzone. Zacznie się problem ,szczególnie latem.

Druga sprawa to droga obok przystanku autobusowego w Obłężu - tam stanąć i czekać na autobus to jest tragedia – wszyscy są obsypani kurzem. Przydałoby się trochę asfaltu i byłby problem z głowy z zasypywaniem ciągłym dziur -nikt nie byłby obsypany kurzem.

Trzecia sprawa to przystanek w Osiekach  - jest on znoszony, powybijane szyby ,zerwany dach .Wiadomo kto to zrobił, była wzywana policja, ale nie ma silnych na te osoby .Myślę, że  jakby się   ukarało rodzica za rzucanie przez dzieci kamieniami w przystanek, za wieszanie się  dachu  może by to poskutkowało. Podobna sprawa jest z placem zabaw dla dzieci .Za każdym razem jest  coś zniszczone ,a  takim wielkim kosztem był on zrobiony .

 

(0,13,37)Pan Paweł Lisowski  - Panie Burmistrzu czytałem ostatnio wywiad w Gazecie Prawnej, była tam klasyfikacja gmin które pozyskiwały środki zewnętrzne za 2007 .Wygrała gmina 5.000, pozyskała 9.000.000złna jedną inwestycję .Czytałem wywiad z wójtem tej gminy, padło pytanie jak sobie radzi z pozyskiwaniem środków z zewnętrznych, pisaniem wniosków, wyszukiwaniem programów. On powiedział wprost, że jego ten problem nie dotyczy ponieważ zatrudnia firmę zewnętrzną która się tym zajmuje. Powiedział, że czasami warto tej firmie zapłacić 15.000zł,aby ta Firma dla niego pozyskała kilka milionów. Gminy z czołówki tej klasyfikacji nie tłumaczą się, że nie pozyskują środków z przyczyn obiektywnych, one po prostu to robią .Teraz kiedy rusza większość tych programów, może warto współpracować z firmą zewnętrzną ,żebyśmy wszyscy odnieśli korzyść .bo jak narznie ,a jestem w radzie od dwóch lat widzę, że mamy problem pozyskiwania środków z zewnątrz .

Drugie pytanie: ostatnio w Faktach była wypowiedź Ministra Sportu Drzewieckiego  o gminach które nie przystąpiły do Programu „ ORLIK” ,chodzi o budowę boisk do piłki nożnej i koszykówki. Powiedział, że to wynika z nieudolności albo niepracowitości władz. Pytanie do Pana Burmistrza – z czego to wynika w naszej gminie .

Kolejna sprawa to Łużki i oświetlenie -przyjeżdża Pan na zebrania wiejskie do Marcina tam ten problem jest powtarzany od kilku lata, ale nie został on załatwiony. Co prawda muszę przyznać, że droga jest w lepszym stanie ,ale zapraszam Pana Burmistrza do Łużek w godzinach wieczornych kiedy jest ciemno .

 

(0,16,00) Pani Marzanna Hylarecka – kiedy była rozbudowywana szkoła w Przytocku przy starym boisku w Przytocku był brany piach do budowy. Został po tym wielki dół ,a tam się teraz robi wielkie wysypisko śmieci .Prosiłabym o posprzątanie tego .

 

(0.16.30)Pan  Krzysztof Bińczak – poruszył temat  dotyczący mostu na rzece Wieprzy .W okresie listopada producenci drobiu z Żelic ( jest to za rzeką) złożyli pismo w sprawie remontu mostu na rzece Wieprzy ,wynika to z potrzeb produkcyjnych jak równie z sytuacji technicznej jaką w tej chwili przedstawia most ,również dla mieszkańców z Żelic którzy jeżdżą  do pociągu do sklepu do Kępki.

Ostatnio w kwietniu po sąsiedzku wybuch pożar (tutaj ukłony w stronę straży z Kępic byli pierwsi i szybko ten pożar ugasili) .Jest to już czwarty pożar w tej okolicy, te budynki mają dużą powierzchnię, budowane trzydzieści lat temu, jest tam bardzo duże zagrożenie p-pożarowe. Uważam, że jest potrzeba remontu tego mostu jeżeli nie ze względów produkcyjnych to ze względów bezpieczeństwa .

Drugi temat – sprawa kurzu ,którą poruszyła Pani radna – ja mieszkam na ulicy utwardzanej gruntowo i przeżywam ten problem od 15 lat . W tym roku nikt nie przywiózł nawet „łopaty” żwiru, pospółki aby wyrównać tam dziury.

Takich ulic w Kępicach jest więcej: ulica 30 letnia - ul. Jancy ,Konopnickiej tam też się kurzy. Nie kwestionuję potrzeby utwardzenia drogi wokół przystanku ,ale my żyjemy na tych ulicach ,my ten kurz wdychamy .Te potrzeby są ogromne w porównaniu do drogi na Lipnik -  p.Burmistrz   musi to przeanalizować.

 

Pan Przewodniczący poinformował, że odpowiedzi na zgłoszone interpelacje radnych zostaną udzielone zgodnie z przyjętym porządkiem obrad w punkcie 9.

 

 

 (0.19,45) Ad 3.Zapytania i wnioski sołtysów

Pytania zgłosili :

 

Pani Aneta Butkiewicz – sołtys sołectwa Płocko – przedstawiła zapis z protokołu z zebrania wiejskiego 29.04.2008 na którym to jednym z pytań mieszkańców było pytanie w sprawie drogi na kolonię „kiedy będzie zrobiona droga na kolonie kiedy będzie dowieziony tłuczeń” .Pan Burmistrz  odpowiedział „jeszcze   w tym tygodniu dowieziemy tłuczeń”. Ja nie wiem co po dwóch miesiącach mam odpowiedzieć ludziom.- bardzo proszę o odniesienie się do tego wniosku na piśmie.

Bardzo dużo się tutaj mówi o drogach i kurzu na drogach, bardzo zapraszam wszystkich do Płocka na drogę do kolonii - tam już 2 metry aby ominąć dziury jeździ się po gruncie prywatnym p. Karniej. Po tej drodze nie da się przejść w sandałach ,klapkach tam jest tragedia –tam się dopiero kurzy.

Druga sprawa – do końca poprzedniego tygodnia był termin ostateczny składania podań w związku z suszą -chodziło o szkody wyrządzone przez suszę na polach rolników. Moje pytanie dlaczego, ja jako sołtys dowiedziałem się o tym dzień szybciej o godzinie 21 od mieszkańców. Mieszkańcy są tym bardzo zbulwersowani, że nikt ich wcześniej o tym nie powiadomił.

 

(0.22.22) Pani Beata Gładysz – sołtys sołectwa Darnowo

Chciałam podziękować za wywiezienie straszącego przystanku koło torów w Ciecholubiu .

Drugie pytanie do Pani Kierownik OPS –chodzi o osoby leczone od uzależnień alkoholowych. Osoby te wracając z leczenia nie dojeżdżając do domu już są pijane .Czy jest sens ich leczeni ?. 

 

(0,23.11)Pani Maria Zegadło –sołtys sołectwa Obłęże –chciałam podziękować strażakom z Kępic, którzy w dniu 31.05.2008 przeprowadzili bardzo dobry-kształcący pokaz ratownictwa medycznego dla naszych dzieci .Dzieci i dorośli  byli bardzo zainteresowani tym tematem.

 

(0.23,60)Ad 4.Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów.

 

Odpowiedzi na pytania sołtysów udzielił Pan Marek Piotr Mazur – Burmistrz Kępic

 

Pytanie Pani sołtys z Płocka – taką deklarację złożyłem i takie działania podjąłem aby z tym tłuczniem można było dojechać. Zwróciłem się do dwóch przewoźników o złożenie oferty cenowej na wykonanie takiej usługi .Okazało się, że żaden z nich nie jest zainteresowany przewiezieniem ,ponownie został ogłoszony przetarg na usługi transportowe. W trybie zamówień zostało takie zlecenie ogłoszone ,stąd nie udało nam się to w tym terminie załatwić. Gdyby ktoś prywatnie zadeklarował się podjechać swoim transportem, ten gruz jest do wzięcia. Z naszej strony musimy wyłonić wykonawcę. Postępowanie które wymaga zebrania zapytania dwóch oferentów ,zebrania, oceny  i wyboru. Byłem przekonany, że ten wykonawca który zajął się kruszeniem będzie mógł w drodze powrotnej zając się transportem gruzu na terenie naszej Gminy. Nie udało się-złożę wyjaśnienie na piśmie .Myślę że w najbliższych dniach ,nie tylko tam, ale w tych miejscach gdzie rozmawialiśmy będzie dostarczony gruz-  mamy 400 ton gruzu do rozwiezienia .Chciałbym aby te drogi były zrobione teraz, a nie pod koniec lata. Co zrobić z żużlem co był nawieziony, nie wiem. Takich dróg mamy wiele w Korzybiu w Kępicach, przy tej pogodzie wszystkie będą się pylić. Nie jesteśmy w stanie przy tej pogodzie zraszać tych dróg. Może w perspektywie uda nam się żużel zasypać żwirem.

Na te prace drogowe oraz prace równiarki kończy się postępowanie przetargowe i prace powinny ruszyć.

-sprawa wniosków suszowych –termin ich składania. Poza nami zostaliście Państwo wprowadzeni w błąd. Nie my określiliśmy ten termin. My wystąpiliśmy do Wojewody o powołanie zespołu który będzie szacował, a nie określił termin do kiedy te wnioski będą składane .Nie było terminu do kiedy te wnioski będą składane .Jeśli Wojewoda powoła ten  zespół , na pewno będziecie Państwo powiadomieni .Ten zespół na pewno w pierwszej kolejności pojawi się  u Państwa sołtysów ,sołtysów potem na pewno u każdego rolnika. Ktoś podał ten termin  ,ale on nie dotyczył państwa. Wnioski mogą być nadal składane.

 

(0,28.60)wniosek p. sołtys z Darnowa - jest to faktycznie wielki problem ,nie można skierować nikogo na leczenie wbrew jego woli. Te osoby zwracają się do nas o pokrycie kosztów dojazdu na leczenie. Jest to czasami trudne do wyegzekwowania.

 

(0.30.13)Pani Bożena Sokołowska – Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Kępicach .

Każda pomoc dla osób uzależnionych odbywa się na zasadach zgodnie z ustawa o pomocy społecznej. Wiemy doskonale, że problem alkoholizmu to choroba społeczna. Na dzień dzisiejszy 80 % osób kierowanych na leczenie kierowanych jest przez pracowników socjalnych. Tam gdzie są rodziny sąd się przychyla na skierowanie takiej osoby na leczenie przymusowe bądź badanie przez biegłego. W przypadku braku w rodzinie dzieci, w przypadku osób samotnych te osoby nie stanowią zagrożenia dla siebie, dla rodziny i jest tylko i wyłącznie leczenie nie przymusowe i ta osoba musi wyrazić chęć leczenia. Natomiast jeżeli takie osoby się leczą pomagamy takim osobom. Ustawa o pomocy społecznej daje taką możliwość korzystania osobom uzależnionym z pomocy, w formie niepieniężnej –bony żywnościowe, artykuły żywnościowe Niestety artykuły żywnościowe są za pół ceny odsprzedawane, wiemy o tym ale nie możemy tego ukrócić, jesteśmy w tym bezradni.

Pan Burmistrz- jeżeli wiecie Państwo o takich przypadkach to proszę to zgłaszać jeśli faktycznie ktoś lekceważy sobie leczenie.

Badanie psychologa i biegłego to kwota 250,00zł.

(0,34,45)wniosek p. sołtys z Obłęża -  cieszę się, że tak miło zostały odebrane te szkolenia.

 

(0,35.32) Ad 5.Informacja z pracy Burmistrza w okresie miedzy sesyjnym.

 

Informacja z pracy Burmistrza Kępic w okresie między sesyjnym stanowi załącznik nr 4 do protokołu.(0,53.45)

 

Pytania :

(0,53,52)Pan Waldemar Tylski – Panie Burmistrzu mówił Pan o remoncie dróg ta droga w kierunku Słupska dziury na poboczach są bardzo duże. To nie są dziury to są wyrwy ,przy mijaniu się dwóch samochodów nie sposób nie wpaść  w dziurę  to jest niebezpieczne i  może dojść do wypadku.

(0,54.44)Pan Burmistrz –myślę, że jest to informacja z dnia wczorajszego ,ciągnik jechał i zalewał te dziury ,może nie są wszystkie zalane, jest to w trakcie prac.

(0,56,23) Pan Lisowski Paweł- wpadłem w dziurę właśnie na tej drodze, wyrwałem felgę- wezwałem policję, która na tę okoliczność spisała notatkę.

Udałem się do firmy ubezpieczeniowej, która ubezpiecza powiat. Dzięki temu ,że miałem notatkę dostałem odszkodowanie .Jeżeli będą robić tak wszyscy to może powiat będzie wolał łatać dziury, niż płacić odszkodowania.

Pan Burmistrz – wiem ,że nie ma obowiązku aby była to notatka policji .

(0,57,25)Pan Krzysztof Bińczak - nie każdy jest świadomy jakie czynności musi podjąć w uszkodzeni pojazdu.Wielu osób dojeżdżających do pracy do Korzybia przy pracach drogowych-posypywanie grysem miało takie uszkodzenia pojazdów. Zwrócili się z tą sprawą do wykonawcy do Rejonu Dróg, ten natomiast przekazał sprawę do ubezpieczyciela, który twierdził, że zostały wykonane wszystkie prace: droga była zamiatana i wszystko zostało zrobione ze sztuka drogową. Sprawa szybko się skończyła gdy trzy osoby złożyły pozew do Sądu i odzyskały odszkodowanie .Uważam, że nie każdy wie jak to załatwić, w sytuacji zawezwania policji jest to dużo łatwiejsze.

(0,58,52)Pan Eugeniusz Kluk – wspomniał Pan, że w Biesowiach było spotkanie z mieszkańcami i wzięła udział Pani radna Janczewska jako radna .Wiem, że w Biesowicach jest dwóch radnych tym bardziej ,że ten temat drogi od paru lat ja staram się „ciagnąć”. Zwykła uczciwość nakazywałaby zadzwonić, że takie spotkanie z mieszkańcami będzie i radny jak chce to niech przyjdzie.

(0,59,39)Pan Słomski Zenon – jednym z punktów które Pan przedstawił w swojej wypowiedzi był Dzień Olimpijczyka w Kwakowie. Użył Pan takiej wypowiedzi, że podkreślono udział naszej Gminy. Proszę o rozszerzenie tego tematu.

(0,59.60)Pan Burmistrz - było tam kilku przedstawicieli naszej Gminy,wyczytali to na plakatach i wzięli udział, miałem okazję być ja i myślę, że to było dość istotne. Była to informacja która była dość powszechnie upowszechniana, poprzez rozplakatowanie tych informacji w Gminie Kobylnica i stąd ludzie wiedzieli i wybrali się przy ładnej pogodzie.

 

(1,00,42)Ad 7.Działalność Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kępicach za rok 2007

 

Pan Przewodniczący poinformował, iż informacja z działalność Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kępicach za rok 2007 była omawiania przez wszystkie komisje Rady.- załącznik nr 5

Komisją opiniującą jest komisja Gospodarcza .

Pani Ilona Janczewska- Przewodnicząca Komisji Gospodarczej przedstawiła opinii komisji w tym temacie – załącznik nr 6 .

 

Dyskusja:

(1,06.05)Pan Bronisław Braczkowski – na posiedzeniu komisji Gospodarczej ,gdzie omawialiśmy działalność Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej zapytałem Pan Dyrektora  o to dlaczego czystość jest utrzymywana na terenie miasta Kępice, a nie na terenie Gminy .Uzyskałem odpowiedź, że taki jest zapis w statucie .Nie wiem dlaczego ,ale uważam  ,że wszyscy mieszkańcy płacą podatki  takie same ,dlatego chciałbym aby Zakład  wykonywał te usługi i na terenach wiejskich.

(1.07.15)Pan Krzysztof Bińczak-  miałbym pytanie do p.Dyrektora :ile aktualnie wniosków mieszkańców w sprawie koniecznych remontów. Bo te remonty które były przedstawiane w informacji to remonty z „poprzedniego wieku” jak przestawianie pieców, przyklejanie papy to są remonty doraźne .Remonty zduńskie to 20.000 zł na 95.000 kosztów remontowych na wszystkie budynki .Drugie moje pytanie kieruję do p. Burmistrza z informacji z pracy w okresie między sesyjnym wynika, że przychodzą do p. Burmistrza mieszkańcy w różnych sprawach ilu było mieszkańców w sprawie remontów w ,sprawie trudnej sytuacji mieszkaniowej .

(1,09,01)-Pan Stanisław Gajek – Dyrektor Zakładu

Pierwsza sprawa poruszana przez p. Braczkowskiego – w statucie zakładu jest zapis, że Zakład działa na terenie miasta .Nastąpi zmiana statutu  i poszerzenie działalności ,zakresu dosprzętowienie będziemy to realizować również  i na wsi.

Drugie pytanie dot. remontów: realizacja wniosków jest uzależniona od wielkości środków przeznaczanych na remonty .Dyscyplina budżetowa jest obowiązująca i tak jak  powiedziałem remontujemy budynki jak najniższymi kosztami ,pod nadzorem  zakładowego konserwatora. W środkach zakładu 5000.000zl stanowią media ,które my zbieramy i przekazujemy kolejnym zakładom: ZEC ,ZUW, Zakładowi Energetycznemu bez żadnej prowizji. Wspólnoty mieszkaniowe gdzie jesteśmy udziałowcami – tam gdzie jest większość ale nie nasza  podejmują decyzje o wysokości funduszu remontowego a my się musimy do tego dostosować tj. wpłacać na fundusz remontowy – muszą te środki  być przekazywane  faktycznie na konta wspólnot.

Realizujemy w tej chwili podania dot. remontu z roku 2006 realizujemy z roku 2007.Remontujemy tylko te budynki gdzie sytuacja jest „drastyczna „

(1.11.53)Pan Bronisław Braczkowski - związku z tym zwrócę się z pytaniem do p. Burmistrza jak zmienić statut Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Uważam, że wszystkie sołectwa mają choć dwa razy w roku (wiosną i jesienią) prawo do posprzątania swojej miejscowości. Wiemy ,że z pracownikami interwencyjnymi jest coraz gorzej ,w tym roku mam w Korzybiu kobietę na 2 godziny dziennie – jest to niewiele .

(1.12.55)Pan Burmistrz – przystąpić do zmiany statutu można .Na dzień dzisiejszy nie jest tak, że Zakład Gospodarki Komunalnej sprząta i utrzymuje nam ulice bo w większości robią to pracownicy interwencyjni, którzy zamiatają i zgarniają jest tylko kwestia odwiezienia tego .jest to zupełnie podobnie  jak w pozostałych miejscowościach naszej Gminy .Trochę inaczej jest z utrzymaniem zieleni  to jest wpisane w statucie faktycznie do koszenia zatrudnia zakład pracowników. Nie zupełnie sołectwo pozostawione jest samemu sobie  -pieniądze z budżetu są właśnie przekazywane na ten cel i tak słone wykorzystywane .Ujednolicenie przepisu jest zasadne, ale to nie jest tak ,że tylko sprzątanie dzieje się w mieście. Może wiązałoby się ze zmianą wyposażenia Zakładu może na inny samochód –skrzyniowy .To ,że zmienia się struktura zatrudnienia i coraz mniej mamy ludzi do prac interwencyjnych to o to nam chodziło ,tylko kto nam tę pustkę wypełni - powinna ona być wypełniona przez firmę usługowa ,albo przez naszą firmę, która będzie miała to przypisane i realizowała. Zaczyna się ta struktura poprawiać-nie interwencyjni, a ludzie  zatrudnieni w firmach bo tak powinno być.

Odpowiadając p.K. Bińczak – przychodzą ludzie również w sprawach remontów, trafiają skargi ,że był obiecany remont, a nie jest on realizowany. W czasie ulg m mieszkaniowych były sytuacje  ,że lokatorzy kupowali sobie okno ,odliczali sobie od dochodu ,a Zakład im to montował. Dzisiaj Pan Dyrektor  również proponuje, aby lokatorzy  mogli:  ci którzy chcą i mogą  uczestniczyć w kosztach remontowych  bo to również poprawia sytuacje. Nie jest rozwiązaniem zmiana uchwały i podniesienie dotacji dla ZGKIM ale to nie zmienia faktu  ,że stan techniczny  tych budynków  jest coraz gorszy. Dlatego z takim zapałem podchodziłem do sprawy wprowadzenia tego budynku TBS-u do realizacji. Te 28  mieszkań ,które wejdzie na nasz rynek to jest to czego nie było u naszym rynku od wielu lat. Od działań nowego samorządu to wyremontowany na stadionie budynek o 21  mieszkaniach  ,gdzie przeprowadziliśmy ludzi ,a zniknął budynek przy ulicy Sikorskiego- przy Dianie .Mam nadzieje, że zniknie kolejny stary budynek. Nie sztuka jest remontować stare budynki ,które nie wiadomo od której strony remontować, najlepiej zlikwidować stary, a postawić nowy, bo nie ma sensu starych remontować. Mówienie o nakładach na remonty bardziej powinno się skupić na wymianie substancji mieszkaniowej bo nie „dogonimy swego ogona” jak będziemy gonić remont tych starych budynków.

Szykujemy  kolejny teren  - uporządkowany teren w Kruszce,- szansa na kolejny budynek i wchodzić w likwidację starej zabudowy na ulicy Niepodległości w Kępicach ,do wymiany jest  ulicy Kępka  .przynajmniej  ten pierwszy budynek z tym ciężkim dachem –musimy  z niego zrezygnować  a nie remontować. Dlatego byłem taka bardzo przeciwny aby remontować jeden tak porządnie bo w tym czasie nie bylibyśmy w stanie zrobić ani okna, ani drzwi w żadnym innym budynku ,a kwota 140.000zł  to cóż to za kwota – to jest nic.

Szkoda, że dwie kadencje wstecz zrezygnowaliśmy z baraku przy zakładzie garbarskim bo tam można było w ramach remontu przebudować ten budynek i mieć go jako socjalny. Straciliśmy miejsce i w Kępicach jest naprawdę kłopot z terenem.

Przed Zakładem stoi  problem kaplicy, uporządkowanie ogrodzenia, alejki. Tych problemów jest wiele i w wielu dziedzinach.

(1,24,28) Pan Waldemar Tylski – Panie Burmistrzu TBS- nie rozwiąże spraw mieszkaniowych na terenie Gminy. Czy faktycznie naprawa tych mieszkań się nie opłaca – problem jest brak chęci ze strony lokatorów. Proponuje oddanie tych mieszkań które nie są jeszcze wykupione za „przysłowiową złotówkę”, bo to i tak dla nas będzie korzystniejsze.

(1.26,47)Pan Burmistrz – mówimy o różnych mieszkaniach te w najgorszym stanie technicznym to budynki przy ulicy Niepodleglości ul.Kępka tam nie było sprzedaży mieszkań na własność tam nie ma wspólnot. Te mieszkania które były w dość dobrym stanie technicznym były  sprzedawane ,ale trudno kogoś zmusić do wykupu  i nie chciałbym sytuacji takiej, że rozpoczynamy sprzedaż na jednych zasadach a kończymy na innych bo wtedy burzymy pewien ład, spokój, poczucie sprawiedliwości wzajemnej. Jak można oddać komuś za grosze mieszkanie teraz, jak wcześniej ktoś musiał za to mieszkanie zapłacić. Musimy ponosić te koszty, ale  jak mamy swój udział to dokładamy do remontu wspólnot pomagając  w ten sposób naszym lokatorom.

Nie ma miesiąca abyśmy nie sprzedawali mieszkań. Wpływy z tego tytułu stanowią dochód do budżetu gminy i nam pozwalają decydować o takim przedsięwzięciu jakim jest TBS – 32 lokale w tym 8 użytkowych nie oddawaliśmy od wielu lat. Nie możemy ludzi wprowadzić w błąd, dlatego te które nadawały się do sprzedaży zostały sprzedane, a te które się nie nadawały do sprzedaży nie. Tam gdzie są do sprzedaży lokale we wspólnotach a są chętni

do kupna to mogą je nabyć .

(1,31.22)Pan Waldemar Tylski – w terenie faktycznie te mieszkania które nabyli lokatorzy  faktycznie o nie dbają, dlatego jestem za tym aby oddawać mieszkania  za „przysłowiową złotówkę” – po co gmina ma do tego dokładać, o  to powinien dbać właściciel

(1,33,10)Pan Burmistrz - w tej chwili mamy wiele wniosków aby pomóc w relacji właściciele mieszkań, a pozostali lokatorzy – to nie jest tak prosto. Jeden martwi się dachem bo mieszka  u góry ,a drugi martwi się o niezamykane drzwi,  nie zmusi się  nikogo ,aby ktoś dokonał wpłat na fundusz remontowy. To zmienia się cały czas na lepsze. Wiele osób którzy nie dbają o mieszkania - to nie zawsze jest z ich powodów ,bo są przepisu mówiące o tym co wykonuje najemca ,a co administrator.(1.35.16) 

 

 

Pan Przewodniczący podsumowując dyskusję stwierdzić, że ZGKIM w Kępicach realizując swoje zadania statutowe rok 2007 zakończył pozytywnym wynikiem finansowym w wysokości 58.782,55zł.

 

Pan Przewodniczący podziękował przedstawicielom Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej za udział w sesji i udzielone informacje.

 

Przed przerwa przekazano informacje:

Pan Eugeniusz Kluk – spotkanie w Biesowicach – poświecenie sztandaru OSP

Pani Magdalena Gryko- Ogólnopolski Festiwal Piosenki Myśliwskiej w Warcinie

Pan Marek Busłowicz – dofinansowanie na turniej chłopców z Korzybia do Palenicy

Pani Elżbieta Mazur Sołtysik- Dyrektor Biblioteki- zaproszenie na zakończenie realizacji projektu jaki był realizowany przez bibliotekę - 26.06.2008 godz.16,00 w Centrum Edukacji w Warcinie.

 

PRZERWA

 

Ad 7. Wycofany z porządku obrad.

 

(2,03.07)AD 8.Projekty uchwał w sprawie:

 

a)udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Miasta Słupsk.

 

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt powyższej uchwały był omawiany na wszystkich posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie . 

 

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej – komisja przyjęła projekt 6 głosami „za”

Panią Ilonę Janczewską – Przewodnicząca Komisji Gospodarczej komisja przyjęła projekt 3 głosami „za”

 

Pana Henryka Palewskiego – Przewodniczącego Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska - komisja przyjęła projekt 3 głosami „za”

 

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXII/142/2008 w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Miasta Słupsk.

 

Uchwała nr XXI/143/2008 w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Miasta Słupsk. została przyjęta 13 głosami „za” (nie p. Tylskiego) i stanowi załącznik nr 7 do protokołu..

 

(2.05,15)b)zmian w budżecie gminy Kępice na rok 2008

 

Pan Przewodniczący  poinformował, że projekt powyższej uchwały był omawiany na wszystkich posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie . 

 

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej komisja przyjęła projekt 6 głosami „za”

Panią Ilonę Janczewską – Przewodnicząca Komisji Gospodarczej komisja przyjęła projekt 3 głosami „za”

Pana Henryka Palewskiego – Przewodniczącego Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska komisja przyjęła projekt 3 głosami „za”

 

Pan Przewodniczący zaproponował nie odczytywanie projektu uchwały. Radni poprzez aklamację przyjęli przedstawioną propozycję.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XXII/143/2008 w sprawie zmian w budżecie gminy Kępice na rok 2008

 

Uchwała nr XXI/143/2008 w sprawie zmian w budżecie gminy Kępice na rok 2008 została przyjęta 13 głosami „za” (nie ma p. Tylskiego) i stanowi załącznik nr 8 do protokołu..

 

(2.06,19)c)powołania Pana Marka Busłowicza w skład komisji Gospodarczej Rady Miejskiej

 

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt powyższej uchwały był omawiany na wszystkich posiedzeniach komisji .Jest to sprawa formalna .

 

 

 

 

Pan Przewodniczący bez odczytywania poddał pod głosowanie  projekt uchwały nr XXII/144/2008 w sprawie powołania Pana Marka Busłowicza w skład komisji Gospodarczej Rady Miejskiej

 

Uchwała nr XXII/144/2008 sprawie powołania Pana Marka Busłowicza w skład komisji Gospodarczej Rady Miejskiej została przyjęta 13 głosami „za” (nie p. Tylskiego) i stanowi załącznik nr 9 do protokołu..

 

(2.07,00)d)wyrażenia zgody na wniesienie wkładu pieniężnego do Kępickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego  sp.zo.o.o w Kępicach 

 

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt powyższej uchwały był omawiany na wszystkich posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie. 

 

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej komisja przyjęła projekt 6 głosami „za”

Panią Ilonę Janczewską – Przewodnicząca Komisji Gospodarczej-komisja przyjęła projekt 3 głosami „za”

Pana Henryka Palewskiego – Przewodniczącego Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska - komisja przyjęła projekt 3 głosami „za”

 

 

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXII/145/2008 w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie wkładu pieniężnego do Kępickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego sp.zo.o.o w Kępicach.

 

Uchwała nr XXII/145/2008 w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie wkładu pieniężnego do Kępickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego sp.zo.o.o w Kępicach została przyjęta 14 głosami „za” i stanowi załącznik nr 10 do protokołu..

 

(2.08,35e)w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie miasta Kępice.

 

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt powyższej uchwały był omawiany na wszystkich posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie . 

 

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej - komisja 6 głosami „za” zaproponowała nazwę ulicy Sosnowa

Panią Ilonę Janczewską – Przewodnicząca Komisji Gospodarczej komisja 3 głosami „za” zaproponowała nazwę ulicy Sosnowa

 

Pana Henryka Palewskiego – Przewodniczącego Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska - komisja 3 głosami „za” zaproponowała nazwę ulicy Sosnowa

 

Komisje jednogłośnie podały nazwę ulicy Sosnowa

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o nadanie nazwy ulicy Sosnowa .

Wniosek ten został przyjęty 14 głosami „za”

 

W dalszej kolejności Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXII/146/2008 w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie miasta Kępice.

 

Uchwała nr XXII/146/2008 w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie miasta Kępice została przyjęta 14 głosami „za” i stanowi załącznik nr 11 do protokołu..

 

(2.11,11)f)zmian w składzie Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej

 

W związku z utworzeniem klubu radnych Nasza Wspólna Gmina oraz pismem jakie wypłynęło do Przewodniczącego Rady o wprowadzenie do porządku obrad punktu umożliwiającego dokonanie zmian w składzie komisji rewizyjnej proponuję podjęcie dwóch uchwał:

1)uchwała o rezygnacji z członka komisji Pana Krzysztofa Wudarowicza – Pan Krzysztof Wudarowicz złożył w dniu 28.05.2008 na piśmie rezygnację z pracy w Komisji Rewizyjnej. – załącznik nr 12 do protokołu

2)uchwała o powołaniu w skład komisji rewizyjnej przedstawiciela Klubu Nasza Wspólna Gmina.

 

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXII/147/2008 w sprawie odwołania ze składu komisji Rewizyjnej Pana Krzysztofa Wudarowicza

 

Uchwała nr XXI/147/2008 w sprawie odwołania ze składu komisji Rewizyjnej Pana Krzysztofa Wudarowicza została przyjęta 14 głosami „za” i stanowi załącznik nr 13 do protokołu..

 

(2,12,54)Pan Przewodniczący poprosił o zgłoszenie kandydatów z klubu radnych Nasza Wspólna Gmina do składu Komisji Rewizyjnej . 

 

Pan Paweł Lisowski zgłosił kandydaturę Pan Eugeniusz Kluka (uzasadniając) Pan Kluk wyraził zgodę na kandydowanie na członka komisji rewizyjnej.  

 

 

 

 

Pani Joanna Rabenda zgłosiła kandydaturę Pan Waldemara Tylskiego.

Pan Tylski nie wyraził zgody na kandydowanie na członka komisji rewizyjnej

 

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXII/149/2008 w sprawie powołania do składu komisji Rewizyjnej Pana Eugeniusza Kluka .

 

Głosowanie przedstawia się następująco:

„za” 5 radnych

„przeciw” 8 radnych

„wstrzymał się od głosu” – 1 radny 

 

Uchwała nr XXII/149/2008 w sprawie powołania do składu komisji Rewizyjnej Pana Eugeniusza Kluka  nie została przyjęta.

 

(2,16.19) Pan Eugeniusz Kluk- szanowni Państwo radni spodziewałem się takiego wyniku głosowania. Mam pytanie do państwa chciałbym, abyście patrząc mi w oczy powiedzieli co do mnie konkretnie macie, jakie macie zarzuty wobec mojej osoby. Spotkałem się z większością z Was w listopadzie 2006 ,parę razy daliście mi odczuć, że jestem przez Was nie akceptowany ,dzisiaj potwierdziliście to ,ale dajcie mi argumenty ,że tak dzisiaj głosowaliście.

Pan Przewodniczący – ja myślę, Panie Eugeniuszu że jest wola każdego radnego. Jest demokracja i każdy może głosować jak uważa.

(2,17,15)Pan Paweł Lisowski – mówi Pan Przewodniczący o demokracji, ja bym chciał się zapytać czy demokracja polega na tym , ,że w komisji rewizyjnej ,która ma główne zadanie kontrolować Burmistrza jest 5 radnych z klubu pochodzącego od Burmistrza , moim zdaniem to nie ma nic wspólnego z demokracją .

Pan Przewodniczący – z tego ca zauważyłem była tutaj propozycja Pana Waldemara który jest w waszym klubie.

Pan Lisowski – ale to klub ma prawo dysygnować swego przedstawiciela do komisji

Pan Przewodniczący- desygnacja została zaproponowana została z klubu, a nie z klubu opozycyjnego.

Pan Paweł Lisowski – nie spodziewałem się tego, znam tutaj praktycznie każdego radnego z osobna, bardzo was lubię ,jestem z wami od dwóch lat .Jest mi dzisiaj bardzo przykro, co dzisiaj się stało.

Pan Przewodniczący - Panie Lisowski Pan jest przedstawiciel klubu, ja jestem przedstawiciel drugiej strony więc proponuję spotkanie na płaszczyźnie dwóch osób i będziemy ten temat rozwiązywać.

Pan Kluk Eugeniusz – mam poradnik radnego opracowany przez osoby które w samorządach wiele lat pracowali „cyt……. dot. wprowadzenia radnego wbrew woli klubu ……….” wydaje mi się , że to klub powinien decydować ,a państwo powinniście przychylić się do decyzji klubu.

 

(2.20,12)AD9. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

 

Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje udzielił Pan Marek Piotr Mazur – Burmistrz Kępic.

*odpowiedź na interpelacje p. Ilony Janczewskiej

-w sprawie barszczu sosnowskiego –występowaliśmy wielokrotnie do Agencji Nieruchomości Rolnych w sprawie pomocy w rozwiązaniu tego problemu. Już próbowaliśmy rozstrzygnąć tę kwestię na bazie doświadczeń stowarzyszenia z okolic północno-zachodniej Polski, gdzie próbuje się barszcz neutralizować po okresie wzrostu. Odbyłem taką rozmowę z p. Dyrektorem Mańką czy cykliczne ścinanie na etapie wzrostu tej rośliny wyeliminowało by ją definitywnie. Myślę, że powinniśmy pójść w tym kierunku, stad to pytanie o środki i dlatego ta pomoc Agencji byłaby nam potrzebna, kosić ten barszcz jak on nie jest wyrośnięty. Wygląda na to, że dwukrotne ścięcie rośliny w tym okresie, aby nie owocowała spowoduje definitywne obumieranie. Spróbujemy rozstrzygnąć sprawę czy byłaby szansa nawet ręczną kosą do tych kwestii podjeść. Przypomnę się o realizację tego wniosku w Agencji.

 

Opuścili obrady :Pan E. Kluk, P. Lisowski, K  .Bińczak, W. Tylski, Z .Słomski

 

(2,21,56) *odpowiedź na interpelacje p. Zenona Słomskiego

-sprawa wody w Korzybiu – Cieszę, że się udało, to zrobić trwało to dość długo ,ale z jednej strony  problemy inwestycyjne, środki i zakres inwestycyjny ,ale z drugiej strony to zbieżność dwóch podmiotów PKP i Gminy .Tutaj z końcem miesiąca maja p. Dyrektor Waloński przejął definitywnie urządzenia wodociągowe  PKP i to pozwoliło nam otworzyć zasuwę  i wpuścić nasza wodę w ich rury. W przeciwnym razie byłby problem tak jak między  innym i teraz przelewania  wody zwrotnie  przez wierzę ciśnień  musielibyśmy pytać czy możemy  wejść ,a może wcale nie wiedzielibyśmy o awarii. W związku z tym ,że sieć w Korzybiu zasilana jest dwóch różnych źródeł i wiemy jak naprawę tak sieć przebiega, po ostatniej inwentaryzacji zdecydowaliśmy się przejąć w ciemno te urządzenia, zakładając, że w miarę upływu czasu będziemy wycinać zbędne i wchodzić dalej w rozszerzanie i budowanie sieci dla kolejnych odbiorców.

-zły stan ulic - ja mówiłem ,że będziemy ulice równać ,że tak naprawdę na drogi będą ponoszone nakłady wtedy kiedy będzie wykonany wodociąg. Nie zmienia to faktu ,że przetarg jest na transport jak również na sprzęt drogowy ,żeby firma weszła i realizowała. Mówię to po doświadczeniach sprawdzania  kontroli wydatków na remonty dróg ,gdzie mówi się o wprowadzaniu przetargu, szacować w okresie rocznym i od tego decydować o trybie wyboru wykonawcy. Stąd te działania powinny w najbliższym czasie ruszyć. Przy tej okazji sprawa gruzu w Korzybiu – ten gruz nie nadawał się na wbudowanie w drogi .Był on wywieziony na tłuczarkę po to aby zadysponować im jako materiałem a nie jako elementem odpadu. Pozostała tam również cała płyta - ona też jest do poderwania. Rozmawiamy również o rozbiórce pozostałych budynków ze względu na tą koncepcję zagospodarowania- Pan Panie Bronku widział tę koncepcję ,chcemy teren uprzątnąć aby nikomu nie pozostawić kłopotu.

-plac zabaw o których Pan pytał –są już uzgodnienia Panie Bronku ,sprawa jest w toku .Jeszcze przed wakacjami chcemy to zrobić. Jeden stanie w Biesowicach  - o który wnioskowała p.radna Ilona ,drugi stanie  w Korzybiu  .Rzeczą odrębną jest to czy nie dałoby się zagospodarować tego co tam stoi. Pan przewodniczący zadeklarował, że porozmawia, bo mamy też takie miejsca ul.Kepka ,gdzie nie ma nic .

Pan Braczkowski – to jest wszystko do domówienia, dzisiaj mamy się spotkać :Pani Wiceburmistrz zaproponowała spotkanie z rada sołecka. Nie bardzo podoba mi się lokalizacja proponowana, nie wiem czy nie należałoby wrócić do propozycji z zebrania – teren szkoły. Uważam, że w terenie ogrodzonym na terenie domu strażaka jest to zbyt mały teren.

Pan Burmistrz – zostawmy to do dzisiejszego spotkania -sprawa jest otwarta. Ja patrzyłem na teren świetlicy, aż po ulicę Długa - to jest teren do odkupienia od PKP.

Pan Braczkowski – to musimy uzgodnić

Pan Burmistrz - sprawa jest otwarta.

 

(2,26,56) *odpowiedź na interpelacje p. Henryka Palewskiego 

-zła droga do rybakówki – sprawdzimy, jeśli ta droga byłaby w części gminna to możemy dać materiał, a jeśli ten Pan by sobie sam rozplantował to byłoby najlepiej. W ramach tych prac drogowych będzie remontowana droga do Chorowa - brakowało nam pospółki zmielonego betonu. Nie chciałbym aby od nowego roku szkolnego był problem z kursowaniem autobusu szkolnego.

 -zakończenie drogi do alei lipowej –tam były uzgodnienia dot. uporządkowania  przesypania  tego  kamieniem ,takie były  ustalenia z wykonawcą tej drogi, sprawdzę na jakim etapie i w jakim zakresie ,w jakim terminie to wykona. .Wykonawca zobowiązał się ,że przywiezie drobnego kamienia z Zagórek .

Pan Henryk Palewski – proszę Państwa ta droga nie była w ogóle skończona .Na tą drogę był nasypany gruz ,ujeżdżona pożyczonym wałem, pobocza nie były  podsypane, jak przyszedł ciężki wał to rozjechał drogę i nic więcej. Tam wymagane są prace ręczne, a samym sprzętem mechanicznym to się nie zrobi. To trzeba przysypać drobnym materiałem ,aby zespolił ten gruby gruz.

Pan Burmistrz – umówimy się i spotkamy na tej drodze. Traktujemy sprawę jako nie zakończoną.

 

 

(2,2950) *odpowiedź na interpelacje p. Marii Zegadło 

-droga na Lipnik – ona była podnoszona ,na pewno ważne byłoby i istotne  to co mówił tutaj p. radny Krzysztof Bińczak, że tych dróg jest wiele. Czy ta do PGR –gdzie jeżdżą ludzie ,czy ta do lasu. Do lasu jest ta na Bronowo i ta tutaj - jest to dość sporo. Deklarowałem przyjazd i myślę, że trzeba to rozstrzygnąć na miejscu.

-Nie znam sprawcy zniszczenia przystanku w Osiekach ,stąd gorąca prośba o to aby ta informacja się pojawiła. Jestem zwolennikiem dochodzenia tych roszczeń

Pani Maria Zegadło - szyby powybijało dziecko 8 letnie, a mama siedziała i z  okna patrzyła na to – bo  dzieci mają prawo się bawić. Dach i kolejna szybę-gdzie została wezwana policja –uczeń klasy piątej.

Pan Burmistrz – bezwzględnie nie ma takiej możliwości abyśmy my płacili, a ktoś będzie niszczył.

(2,31.34) *odpowiedź na interpelacje p. Pawła Lisowskiego.

-sprawa firmy zewnętrznej do pisania wniosków. Jest tak, jak my rozmawiamy z firmami zewnętrznymi to na mówią, że my możemy przygotować wniosek, ale nie jesteśmy wstanie zrobić tego bez udziału ludzi zamieszkujących tutaj bo my nie wyczuwamy klimatu ,nie wyczuwamy specyfiki terenu .W związku z tym wyliczenia ,studia wykonalności ,zestawienia robią firmy zewnętrzne ,ale po naszej stronie musi być ktoś kto to przeczyta ,podsunie, da opis powie o celu tego projektu bo ktoś z boku nie może sztampowo wpisywać w zakres miejscowość taka czy taka i wysyłać tego .Ta specyfika miejsca decyduje o tym aby ten projekt wszedł czy nie. My oczywiście korzystamy z takiej pomocy i te koszty na przygotowanie studium wykonalności na kościółki , na drogę przez składnice, na kanalizację to są wszystko te koszty które wykonują nie pracownicy urzędu, bo nie bylibyśmy w stanie tak wyszkolić pracowników aby się tym zajmowali. Więc to co musimy zlecamy, a my mówimy o co chodzi ,czy o ten projekt ,czy ten, a to wynika ze strategii z wieloletnich planów inwestycyjnych i z możliwości finansowych gminy. Także to co mówił Pan Lisowski to nie „odkrył ameryki”, właśnie tak się dzieje..Ja mówię o przyczynach obiektywnych, jeżeli przez półtora roku nie ruszył program, a dzisiaj dostaję pismo, że należy wstrzymać się z realizacją albo bazować na wytycznych bo stwierdzono niespójność prawa europejskiego z polskim i może być problem, że Unia Europejska nie da swojego udziału – to jest pismo otrzymane od Ministra, które skłania do zastanowienia czy to co wydaliśmy w roku ubiegłym na centrum będzie nam zaliczone .Skoro po półtorej roku ktoś na szczeblu rządowym stwierdza ,że jest niespójność prawa, a zapisy mówią wyraźnie jest nadrzędność prawa europejskiego nad prawem krajowym, czyli to co jest u nas  jest nie tak musi być zmienione na tamto. Tak to stwierdzono.

Nie wiemy jakie wnioski przejdą.

Na dzień dzisiejszy wiadomo, że kanalizacja na wrzesień ,drga powinna być w maju  jest opóźniona o dwa tygodnie ,ale czy te terminy będą dotrzymane tego nie wiemy .To jest dzisiaj wielka loteria określić termin poszczególnych zadań ,a te działania podnoszone były w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego w roku 2004-2006- były to wcześniej przygotowywane dokumentacje, kompletne, gotowe. Brano pod uwagę –najbiedniejsza gmina-wchodzimy dajemy ,nie ważne czy to jest Gmina 5-10.000 ,po prostu kryteria wskazywały  na to aby wybrać .Podobnie jest z programami przedakcesyjnymi – raz dostaliśmy drogi raz nie znaleźliśmy się na liście  poza zasięgiem.

Wiemy o tym korzystamy, jeżeli będzie to zasadne to na pewno będę przekonywał abyśmy skorzystali z tych firm ,ale nie wszystko daje się przez te firmy załatwić. To co powiedział Pan Lisowski ,albo wyrwał z kontekstu, bo na pewno nie jest tak, aby wnioski pisała firma zewnętrzna ,a pan wójt do tego nic nie miał – to mi się wydaje nie logiczne .Wiem o takim rankingu -myśmy z tego skorzystali przy Sapardzie.

(2,36,11)-boisko „Orlik” – ja rozmawiałem z dwiema gminami w tej sprawie: Gmina Kobylnica  -zastanawiała się czy nie zrezygnować ,Dębnica Kaszubska – była zdecydowana zrezygnować .Boiska „Orlik” Premiera Tuska to jest ładny kompleks ogrodzony, oświetlony ze sztuczną murawa. Wartość takiego przedsięwzięcia 1.300.000zł. z czego na początku była mowa, że możemy dostać około 300.000zł dotacji .Potem się okazało, że poza Ministrem może dołożyć Marszałek - też około 300.000zł.,ale 600.000zł jest po stronie Gminy. Trzeba mieć projekt, lokalizację i wtedy wchodzić, a tam jest boisko do piłki nożnej do koszykówki ,sztuczna murawa i segmentowe pomieszczenia socjalne ,które OZP nie zatwierdza -składane z segmentów. Te gminy, które się wstępnie zadeklarowały miały dylemat bo zrobią i nie mogą korzystać z tych boisk do rozgrywek piłkarskich – to po co to robić. Nie wiem czy to jest rewelacja z tymi boiskami .Zobaczymy to nie jest program, który jest ogłoszony na jeden rok, ten program będzie trwał, dlatego przyjęliśmy, że zobaczymy. Jeśli okaże że jest  on dobry to możemy wystartować w przyszłym roku .Ja na dzień dzisiejszy nie  byłem w stanie państwu zaproponować przy zamysłach kanalizacji, świetlic, aby 1.3000.000zł wygospodarować na to zadanie. Na terenie gminy Kępice :dwa boiska, Korzybie dwa boiska, Biesowice –jedno + zaplecze, Warcino nasze boisko do remontu i zrobienia trybun, murawa trochę do poprawienia ,w Przytocku –boisko ,więc gdzie, aby tylko wystartować w programie, uważałem to za niecelowe .

(2,39.15) *odpowiedź na interpelacje p. Marzanny Hylareckiej

-zgłosiła sprawę zakopania dołu, wrócę do tematu ,trzeba to sprzątnąć i zasypać.

 

(2,39.54) *odpowiedź na interpelacje p. Krzysztofa Bińczak

-most w Kępce –było robione opracowanie, podobne było robione na most w Kępicach .Ja do tego tematu wrócę bo na dzień dzisiejszy nie potrafię się do tego odnieść. Nie potrafię odpowiedzieć na jakim etapie się to toczy.

-kurzenie na drogach gruntowych –wiem, że strażacy od czasu do czasu spryskują te ulice ul.1-go Maja, w Biesowicach. Przy takiej pogodzie nie jest możliwe utrzymanie tych dróg w ten sposób aby się nie kurzyło.

 

(2,41,21)Pan Braczkowski – wrócę jeszcze do wodociągu w Korzybiu .Wykonawca nie uzupełnił wjazdu naprzeciwko od dworca do ulicy Kolejowej chodzi o trylinkę, jest to miejsce gdzie wykonawca wpinał się do starego wodociągu .

Druga sprawa- pracownicy interwencyjni poprawiali trasę wodociągu w niektórych miejscach tego piachu jest nadmiar, w drugim miejscu jest za mało ,wygląda to mało ciekawie. Skrzyżowanie ulic Długa z Dworcową był tam wykop, wpada się samochodem w piasek po osie. Nie wiem czy na to jest gwarancja, czy trzeba to zrobić własnymi siłami.

(2,42,45)Pan Burmistrz -zasada jest taka, że grunt musi być przywrócony do stanu pierwotnego i będziemy to egzekwować .Nie udało mi się dojechać na czas przepisania ale widziałem to i sprawa ma być załatwiona .Gdzie możemy pomóc w grabieniu ,ale główne elementy to należy do wykonawcy. To co możemy zrobić- przegrabić ale przewieść nadmiar ziemi to należy do wykonawcy.

 

(2.44,06)AD 10.Wnioski, oświadczenia radnych i zakończenie sesji.

 

(2.44,08)Pan Henryk Palewski- szkoda, że wyszli radni z innego klubu –chciałem nawiązać do tego głosowania, mnie osobiście wydaje się jeśli jest tylko jeden kandydat to na kogo ja mam głosować, jak ja nie mama prawa wyboru .Myślę, że tu klub opozycyjny popełnił błąd ,że nie przedstawił dwóch kandydatów, aby mieć prawo wyboru.

(2.44,51)Pan Przewodniczący - zaproponowałem spotkanie z p.Lisowskim ,który jest przewodniczącym klubu .Myślę, że do takiego spotkania dojdzie w najbliższym czasie .

(2.45,00)Pan Burmistrz – obserwując tak ważne głosowania w sejmie, gdzie wybierani są przedstawiciele do komisji specjalnej badania nacisku na służby,jedno z ugrupowań zgłasza kandydata ,reszta stawia opór i klub zmienia, PIS zmienił  Maciarewicz nie wszedł do komisji specjalnej. To świadczy o tym ,że prawo do zgłoszenia nie oznacza  pełnej akceptacji wprost .Źle, że tutaj widzi się w sposób jednostronny i kategorycznie stawiający sprawę na nie. Ja jestem osobiście bardzo zdziwiony ,zwłaszcza ,że moje doświadczenia z działaniem  p.Kluka po drugiej stronie są definitywnie odwrotne a nawet powiem zdecydowanie, że zagranie było „fer” bo propozycja zgłoszenia drugiego kandydata była. Natomiast gdyby P.Kluk pogrzebał w pamięci w poprzedniej kadencji to doszedłby do wniosku, że nie powinien by się nawet słowem odezwać.

 

 

Pan Przewodniczący zamknął sesję słowami ”w związku z wyczerpaniem porządku obrad – XXII sesję Rady Miejskiej w Kępicach uważam za zamkniętą”.

 

 

 

Pan Przewodniczący poinformował o:

-Sesji Młodzieżowej Rady Gminy ,która odbędzie się w dniu 11.06.2008 o godz. 14,30

-spotkanie z rodzicami w przedszkolu w związku z uruchomieniem placówki po remoncie -11.06.2008 godz. 16,00

 

 

           

sesja nagrywana jest na

płytę CV

 

Protokołowała:                                                                     

Ewa Derra     

 

 

                                                                                   Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                          w Kępicach

                                                                                         Marek Busłowicz

 

 

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Dariusz Sieradzki 02-07-2008 12:15
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Derra 02-07-2008
Ostatnia aktualizacja: Dariusz Sieradzki 02-07-2008 12:16